motive

Na problémy v Stropkove možno upozorniť už aj cez Odkazprestarostu.sk

1. júl 2015

STROPKOV (1. júl 2015) Mesto Stropkov a Inštitút SGI spúšťajú od 1. júla portál Odkazprestarostu.sk, ktorý jednoducho a rýchlo umožňuje obyvateľom a návštevníkom mesta nahlásiť problémy, ktoré ich trápia. Po Prešove, Kežmarku, Starej Ľubovni, Svidníku a Levoči je to ďalšia samospráva v Prešovskom kraji, ktorá sa rozhodla pridať portál medzi svoje komunikačné nástroje.
„Verejnosť v Stropkove mala v minulosti pocit, že samospráva sa pred ňou uzatvára a podobne som to vnímal aj z pozície občana i poslanca zastupiteľstva. V súčasnosti sa snažíme nastaviť komunikačné štandardy tak, aby sme sa čo najviac priblížili našim obyvateľom i návštevníkom. Otvorená komunikácia je základom dobrých vzťahov, preto vítam tento projekt a teším sa na spoluprácu s Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť. Verím, že aj vďaka nemu dostane nový rozmer i spolupráca s obyvateľmi a návštevníkmi nášho mesta,"
povedal na margo nového projektu primátor Stropkova Ondrej Brendza. Okrem riešenia aktuálnych problémov obyvateľov pomáha portál zorientovať sa v kompetenciách samosprávy. Obyvatelia môžu sledovať pod každým podnetom komunikáciu medzi samosprávou a obyvateľmi, ale aj medzi samosprávami a ďalšími subjektmi, ktorí do riešenia problémov vstupujú. „Obyvatelia neraz nemajú vedomosť o tom, kto je kompetentný ich problém riešiť, kedy ešte môže zasiahnuť samospráva a kedy už túto možnosť nemá. Zverejnením komunikácie medzi úradníkom a obyvateľom sa o konkrétnom probléme a jeho možných riešeniach dozvedia ďalšie stovky obyvateľov. Prehľadne a bez námahy tak môžu nájsť odpovede na svoje otázky," hodnotí Jakub Kmeť z Inštitútu SGI, ktorý portál prevádzkuje. Odkazprestarostu.sk bol po prvýkrát spustený v Bratislave vo februári 2010. Postupne sa stal dobre fungujúcou súčasťou komunikácie samospráv s obyvateľmi aj v ďalších mestách a obciach a zlepšil ich činnosť. Obľúbenosť portálu rastie najmä vďaka jeho užívateľskej priateľskosti a samosprávy nič nestojí. Verejnosť môže podnety posielať buď priamo na webovej stránke www.odkazprestarostu.sk alebo prostredníctvom mobilných aplikácií, ktoré sú v súčasnosti dostupné pre všetky operačné systémy. Užívatelia najčastejšie nahlasujú problémy týkajúce sa kvality ciest a chodníkov, dopravného značenia, a neporiadku či znečistenia životného prostredia. Portál dodnes prispel k vyriešeniu viac než 7300 problémov. Aktívne ho využíva takmer 6000 užívateľov, pričom dnes je k dispozícii už 1,3 miliónu obyvateľov. Rozšírením do Stropkova bude slúžiť ďalším takmer 11 tisícom.
-msú-

 

Ako portál funguje v praxi?
Podnety môžete posielať buď z webovej stránky www.odkazprestarostu.sk alebo priamo z mobilného telefónu, prostredníctvom aplikácií pre operačné systémy Android, iOS a Windows Phone. Pri každom podnete je potrebné uviesť krátky názov a popis problému, zvoliť jednu z príslušných kategórií (napr. životné prostredie, parkovanie áut, ...), určiť ulicu, kde sa podnet nachádza a fotografiu, ktorá daný problém dokumentuje.
Po potvrdení podnetu administrátorom portálu nasleduje jeho odoslanie samospráve. O odoslaní podnetu vás portál informuje prostredníctvom e-mailovej notifikácie. Po zverejnení podnetu samospráva odpovedá, či a ako ho bude riešiť. Ak mesto Stropkov nezašle prvú odpoveď do štrnástich dní od pridania podnetu, podnet je automaticky označený ako neriešený. Na druhej strane, mesto má možnosť uviesť, že podnet nepatrí do jej kompetencie a je možné zmeniť zodpovednosť za jeho riešenie na iný subjekt. Na Odkazprestarostu.sk je možné podnetom prideliť štyri statusy, a to zaslaný, v riešení vyriešený a neriešený. Portál zároveň umožňuje obyvateľom o každom podnete slobodne diskutovať, hodnotiť, či je odpoveď samosprávy uspokojivá, pridávať komentáre či aktualizácie podnetov. Pomocou aktualizácie má užívateľ, ako aj všetci návštevníci portálu, možnosť zaslať dodatočné informácie o stave, či riešení podnetu. Odoslanie aktualizácie je možné priamo na portáli, alebo pomocou mobilnej aplikácie.

(SGI)